Who is Dr. Pemberton?

Mai puternici! Mai puternici veţi fi cu toţi

Cei ce Coca-Cola beţi,

Căci vă ajută să gândiţi:

Cu Coca-Cola străluciţi!

sloganul publicitar al băuturii Coca-Cola din 1896

O amplă campanie publicitară, intitulată „Unlock the Secret Formula” a luat mai multe state ale lumii cu asalt, anul trecut, cam prin această perioadă. Aceasta  se vroia teaser pentru aniversarea a 125 de Coca-Cola în vara acestui an. Printre colajul de amintiri memorabile ale omenirii în legătură cu băutura preferată, era aruncată şi întrebarea „Who is Dr. Pemberton?”. Mi-am pus şi eu întrebarea „Who is Dr. Pemberton?” la fel ca restul lumii şi normal că vroiam să aflu formula celebrei băuturi. Întâmplarea face, ca eu să am o carte foarte interesantă (O istorie a lumii în şase pahare – Tom Standage), care a fost recenzată la ea acasă ca bestseller acum câţiva ani. Ce a făcut şi face Coca-Cola în continuare? Se foloseşte de imaginea fondatorului ei  în continuare în spaţiul online. Cum o face? Simplu! Imaginea farmacistului Pemberton este “împrumutată” unei noi campanii intitulate „Dr. John Pemberton’ s  Woe Remedies”. Foarte mulţi ştiu , că dr. Pemberton nu a dat întâmplător peste formula magică. Acesta era de fapt un creator de leacuri miraculoase, foarte la modă la sfârşitul secolului al XIX-lea, care conţineau cantităţi însemnate de alcool, cofeină, opiu sau morfină. John Pemberton a dat lovitura, după ce a copiat băutura numită Vin Mariani. Băutura inventată de el se numea French Wine Coca. Această băutură era, după cum îi sugera şi numele, o infuzie de vin cu frunze de coca. Pemberton şi-a mărit considerabil vânzările doar pentru puţin timp însă, deoarece în Atlanta şi Fulton County se interzicea pentru o perioadă de probă de doi ani vânzarea alcoolului. În momentul acela, Pemberton s-a văzut nevoit să creeze o nouă licoare repede şi fără alcool. Farmacistul a urmărit de această data, să creeze o nouă aromă pentru apa carbogazoasă medicinală.  La început s-a abordat doar o nişă de piaţă, pentru că, băutura ar fi avut capaciţăţi terapeutice! Ce remediu era Coca-Cola? Un remediu împotriva durerilor de cap! Când au dorit să se extindă, au eliminat aceste calităţi. Anunţurile publicitare folosite la vremea respectivă, prin ziare, radio ori pe alte suporturi, nu erau decât nişte minciuni sfruntate, menite să intoxice veteranii de război, care căutau să-şi procure morfină. Coca-Cola a fost la început o băutură compusă din frunze de coca, nucile arborelui de cola şi zahăr. Formula din zile noastre nu mai are nimic din componentele formulei iniţiale, ori ei ne invitau să descoperim formula secretă. Asta înseamnă să-ţi minţi în mod deliberat publicul. Minciunea şi mascarea adevărului au fost principalele mijloace prin care se făcea propagandă în timpul celui de-al II Război Mondial. Mă întreb de ce autorităţile nu se sesizează în legătură cu aceste tipuri de mesaje publicitare?

    

   

                                                                 

Analogie la apa carbogazoasă  minerală


sursele imaginilor: mysquares

Lasă un comentariu